Video

Een nieuw verkoopkanaal testen en ontwikkelen

Voor
Unilever

Situatie

Met het oog op de groeiende home-delivery markt heeft Unilever ons gevraagd om een vernieuwde strategie te ontwikkelen voor het ‘Out of Home’ segment. Een eerste versie van deze strategie focust op het aanbieden van verscheidene ijs-producten aan consumenten middels maaltijdbezorgers zoals Deliveroo, Thuisbezorgd & UberEats. De eerste online ijswinkels van Unilever waren een succes, echter om het model schaalbaar te maken dienden er een aantal uitdagingen overkomen te worden.

Innovation Booster werd gevraagd het optimale portfolio voor online consumenten te identificeren, inzichten te vergaren in de conversie van een sociaal media platform naar de online winkels en ten slotte het ontwikkelen van nieuwe proposities die toekomstige groei kunnen bewerkstelligen.

Oplossing

We zijn van start gegaan met het project door een eigen online winkel op te zetten. Door gebruik te maken van elementen van verschillende innovatie methodieken zoals Design Thinking & Agile, konden we op kleine schaal experimenteren met de optimale samenstelling van producten.

Om de juiste inzichten te vergaren over de klantreis hebben we interviews afgenomen bij de doelgroep en hebben we gekeken naar de online route die mensen afleggen wanneer ze online ijsjes willen bestellen.

Ten slotte hebben we gebruik gemaakt van Growth Hacking om de doorstroom en conversie van advertentie naar online winkel te optimaliseren.

Resultaten

16 verschillende experimenten uitgevoerd

18 nieuwe producten online aangeboden

CTR Click Through Rate met 135% verbeterd

ROAS Return on advertisement spend van 3.87*

Unilever heeft inmiddels online ijswinkels in 8 verschillende landen

Geïnspireerd?

Bel een Booster